תנ"ך על הפרק - תהילים לו - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים לו

603 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֬חַ ׀ לְעֶֽבֶד־יְהוָ֬ה לְדָוִֽד׃נְאֻֽם־פֶּ֣שַׁע לָ֭רָשָׁע בְּקֶ֣רֶב לִבִּ֑י אֵֽין־פַּ֥חַד אֱ֝לֹהִ֗ים לְנֶ֣גֶד עֵינָֽיו׃כִּֽי־הֶחֱלִ֣יק אֵלָ֣יו בְּעֵינָ֑יו לִמְצֹ֖א עֲוֺנ֣וֹ לִשְׂנֹֽא׃דִּבְרֵי־פִ֭יו אָ֣וֶן וּמִרְמָ֑ה חָדַ֖ל לְהַשְׂכִּ֣יל לְהֵיטִֽיב׃אָ֤וֶן ׀ יַחְשֹׁ֗ב עַֽל־מִשְׁכָּ֫ב֥וֹ יִ֭תְיַצֵּב עַל־דֶּ֣רֶךְ לֹא־ט֑וֹב רָ֝֗ע לֹ֣א יִמְאָֽס׃יְ֭הוָה בְּהַשָּׁמַ֣יִם חַסְדֶּ֑ךָ אֱ֝מֽוּנָתְךָ֗ עַד־שְׁחָקִֽים׃צִדְקָֽתְךָ֨ ׀ כְּֽהַרְרֵי־אֵ֗ל מִ֭שְׁפָּטֶךָ תְּה֣וֹם רַבָּ֑ה אָ֤דָֽם־וּבְהֵמָ֖ה תוֹשִׁ֣יעַ יְהוָֽה׃מַה־יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱלֹ֫הִ֥ים וּבְנֵ֥י אָדָ֑ם בְּצֵ֥ל כְּ֝נָפֶ֗יךָ יֶחֱסָיֽוּן׃יִ֭רְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ וְנַ֖חַל עֲדָנֶ֣יךָ תַשְׁקֵֽם׃כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃מְשֹׁ֣ךְ חַ֭סְדְּךָ לְיֹדְעֶ֑יךָ וְ֝צִדְקָֽתְךָ֗ לְיִשְׁרֵי־לֵֽב׃אַל־תְּ֭בוֹאֵנִי רֶ֣גֶל גַּאֲוָ֑ה וְיַד־רְ֝שָׁעִ֗ים אַל־תְּנִדֵֽנִי׃שָׁ֣ם נָ֭פְלוּ פֹּ֣עֲלֵי אָ֑וֶן דֹּ֝ח֗וּ וְלֹא־יָ֥כְלוּ קֽוּם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

נאם פשע לרשע וכו'. כתבו גורי האר"י זצ"ל זה המזמור מדבר על אשר פתה נחש לחוה והטיל בה זוהמא ועליו נאמר אין פחד אלהים לנגד עיניו והוא פתה אותה ברמאות וז"ש דברי פיו און ומרמה וזהו און יחשוב על משכבו שמתוך שראה אותם עוסקים בענין משכב קפץ:צדקתך כהררי אל וכו'. אפשר לרמוז במ"ש הרמב"ם סוף פ"ט דכלאים וז"ל בהמת פסולי המוקדשין אעפ"י שהוא גוף אחד עשאה הכתוב כשני גופין מפני שהיתה קדש ונעשית כחול וקדש מעורבין זו בזו ונמצאת בהמה זו כבהמה טמאה עם טהורה המעורבין כאחד וכו' לפיכך החורש בשור פסולי המוקדשין או המרביע הרי זה לוקה משום כלאים עכ"ל ומדין זה יש ללמוד מוסר גדול לאדם שהרי שור פסולי המוקדשין אף שהוא גוף אחך נעשה כקדש וחול מעורבין וכאלו הם שני גופי בהמה טמאה עם טהורה ומזה ידון החוטא דהגם דיש בידו תורה ומצות עשה קדש חול בחטאתו וחול וקדש מעורבין הטמא והטהור יחדיו והוא כשור פסולי המוקדשין כי הוא לבדו הוא כלאים. ואפשר זה רמז הכתוב צדקתך גדולה כהררי אל שהוא מדת חסד והיינו כהררי חסדים. הלא עין רואה משפטיך תהום רבה דיניך עמוקים מאד כמו שור פסולי המוקדשין גוף א' ויחשב שני גופות בהמה טמאה עם טהורה והוא לבדו אסור משום כלאים וזהו עומק הדין. וכפ"ז הרשע חלק החול שחילל אבריו ונפסל בקדש נעשה כבהמה טמאה והטוב שבו כאדם ונעשה גוף הרשע כאלו הוא אדם ובהמה טמאה והיה ראוי שלא תקבלנו בתשובה כי השחית צלם אלהים ונעשה בהמה טמאה ועם כל זה אדם ובהמה תושיע ה' ותקבלנו בתשובה:מה יקר חסדך אלהים. פירש בספר ארץ החיים מה יקר חסדך היסורין הבאים לאדם בעה"ז המה חסדים גדולים שממרקין עונותיו כדי לנקותו בעה"ב וז"ש ובצל כנפיך יחסיון עכ"ל ואפשר להרחיב זה כי הוא נמשך למ"ש צדקתך כהררי אל ומשפטיך תהום רבה שהחסדים הם גדולים ורמים כהררים ומשפטיך עומק הדין עמוק עמוק. ועל זה בא להעיר כי הנה מדתו יתברך לשלם לצדיקים איזה חטא שעשו בעה"ז כדי שישארו נקיים לעה"ב וכל קבל דנא הרשעים משלם להם איזה זכיות בעה"ז וישארו מלאים עונות בלי זכות לעה"ב ואמרו ז"ל בטעם הדבר כי זהו עומק הדין כי הצדיק כל ישעו וחפצו לעה"ב וטוב העה"ז אינו חשוב בעיניהם כלל ולכן מניח כל זכיותיו לעה"ב ופורע להם איזה חטא בעה"ז ביסורין כי הם אינם מחשיבים העה"ז ולרשעים להפך עפ"י מדתם ורצונם וז"ש צדקתך כהררי אל רחמים רמים ונשאים ומשפטיך תהום רבה עמוקים ודבר שהיה בכלל מה יקר חסדך על יסורי הצדיקים בעה"ז וטעם הדבר ועומק הדין ובצל כנפיך יחסיון כי כל חפצם ורצונם של צדיקים בצל כנפיך יחסיון לעה"ב ועפ"י מדתם משלם איזה חטא ביסורין בעה"ז:כי עמך מקור חיים. אפשר דמלכות אומרת לדודה לשבח כי עמך מקור חיים מוחין דגדלות אהי"ה הוי"ה אהי"ה גימטריא חיים. כי עמך מקור ר"ת גימטריא ה' הויות נגד ה' חסדים. באורך ב' אורך שימשך ב' אור גימטריא בית חוץ מהשרשים נראה אור ויהיו ג' אורות וא"ש ההי"ב:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך